"Chi perde vince": un 'Salvatore' di Gian Lorenzo e Pietro Bernini (1617-19 circa)

The paper presents a marble bust depicting a Salvator mundi offered at a Sotheby's London auction of 2010 with a “Circle of Pietro Bernini” attribution and currently in a private collection in New York. We propose that the sculpture (datable by style to circa 1617-19), as yet unpublished in the scholarly literature, was undoubtedly executed by Pietro Bernini but that the invention, composition, and probably the models be recognized as the work of the young but already affirmed Gian Lorenzo. The bust displays a new focus, an unknown solidity, and a palpable interior life that prompted presentation of Christ as the story of a character, almost a biography, or at least as an individual psychology, and therefore as a portrait, not an object or a whimsical still life in marble. The Christ is planned and 'built' like a portrait though Pietro probably had never before sculpted a portrait (at least we know of none), and had always remained diligently within the bounds of established genres. This 'portrait of Christ' tends instead to supersede those boundaries taking advantage of the great lesson of the contemporary painting of Annibale Carracci and Caravaggio. In the complex variety of collaborations between father and son in the second decade of the Seicento, such an inversion of the natural roles of father-master and son-pupil is very rare; it is precisely for this reason that the re-emergence of the bust is particularly significant. No less interesting is the subject of the work: a bust of Christ rooted in the purest Florentine tradition. The marble constitutes a fundamental link in the transmission from father to son of an iconographic model that Gian Lorenzo would cultivate until the end in the grand 'Salvator mundi ' from his last years, the original of which we recognize in the example at Norfolk, assigning the version at San Sebastiano fuori le Mura at Rome instead to Giuseppe Mazzuoli.

Indice

Roberto Bartalini Ambrogio Lorenzetti a Montesiepi. Sulla committenza e la cronologia degli affreschi della cappella di San Galgano
vai all'articolo » pag. 2-18
Rosanna De Gennaro, Paolo Giannattasio Messina nel diario di viaggio e nei disegni di Willem Schellinks
vai all'articolo » pag. 19-49
Gail A. Solberg Taddeo di Bartolo e Rinaldo Brancaccio a Roma: Santa Maria in Trastevere e Santa Maria Maggiore
vai all'articolo » pag. 50-73
Alessandro Angelini Una 'Sant'Agnese di Montepulciano' di Domenico Beccafumi. Per una revisione dell'attività giovanile del pittore
vai all'articolo » pag. 74-93
Andrea Giorgi "Domenicho dipentore sta in chasa di Lorenso Bechafumi". Di alcuni documenti poliziani intorno al culto di Agnese Segni e ai suoi riflessi in ambito artistico (1506-1507)
vai all'articolo » pag. 94-103
Claudio Gulli Il cataletto di Girolamo del Pacchia per la compagnia di San Bernardino da Siena
vai all'articolo » pag. 104-121
Giovanni Agosti Una cartellina tizianesca
vai all'articolo » pag. 122-131
Patrizia Tosini La committenza Boncompagni e Guastavillani nella chiesa dei Cappuccini a Frascati: un'aggiunta per Niccolò Trometta e un'ipotesi per il 'Pittore di Filippo Guastavillani'
vai all'articolo » pag. 132-141
Fausto Nicolai Cesare Nebbia e la decorazione della cappella Florenzi a San Silvestro al Quirinale. Il contratto del 1579 e i rapporti con Girolamo Muziano
vai all'articolo » pag. 142-151
Una pala napoletana di Alessandro Casolani: il "Sant' Alfonso quando riceve l'habito sacerdotale dalla Madonna"
vai all'articolo » pag. 152-161
Marco Tanzi Tanzio da Varallo: un ritratto napoletano
vai all'articolo » pag. 162-176
Tomaso Montanari "Chi perde vince": un 'Salvatore' di Gian Lorenzo e Pietro Bernini (1617-19 circa)
vai all'articolo » pag. 176-191
Jacopo Stoppa Il curriculum di Ferdinando Porta nelle carte di Marcello Oretti
vai all'articolo » pag. 192-204