Leonardo da Vinci nel Castello Sforzesco di Milano: una citazione di Luca Pacioli per la “Sala delle Asse” ovvero la “camera dei moroni”

The architect Luca Beltrami called the room in the north-east corner of the Sforza Castle the “Sala delle Asse”. The name referred to the boards which covered the walls before Leonardo da Vinci started decorating in 1498. “Sala delle Asse” has always been a subject of debate, since both knowledge and information about it have been lacking. Recent research has suggested that the plant chosen by Leonardo to be painted on the room's ceiling was the mulberry tree, known in Lombardy as the 'morone'. Since the aim of the room's iconography was to represent the apotheosis of Ludovico 'il Moro', the depiction of a mulberry arbour ( morus in Latin) was deemed to be appropriate for this purpose: the appellation 'il Moro' would refer both to the Duke's dark complexion and to the mulberry tree, a traditional symbol of wisdom and prudence. This iconographical association was recently confirmed by the reading of two passages taken from Divina Proportione by the mathematician Luca Pacioli and Memorie Istoriche by the soldier Alberto Vignati. Both authors recounted two events that took place in the “camera dei moroni” (room of the mulberry trees) inside the Sforza Castle between 1498 and 1511. This long time lapse suggests that from the end of the 15th century until the arrival of the French troops the “camera dei moroni” was the name of the room we now call the “Sala delle Asse”.

Indice

Francesco Aceto Spazio ecclesiale e pale di "primitivi" in San Lorenzo Maggiore a Napoli: dal "San Ludovico" di Simone Martini al "San Girolamo" di Colantonio. II
vai all'articolo » pp. 2-61
Gianluca Amato I "Crocifissi" lignei di Giuliano, Antonio e Francesco da Sangallo
vai all'articolo » pp. 62-123
Fernando Gilotta Un nuovo cratere del Pittore Fould
vai all'articolo » pp. 124-125
Jacometto Veneziano e gli umanisti. Proposta per il 'Ritratto di Luca Pacioli e di Guidubaldo da Montefeltro' del Museo di Capodimonte
vai all'articolo » pp. 126-149
'Ritratti' veneziani per Jacometto, Marco Basaiti e Andrea Previtali
vai all'articolo » pp. 150-158
Leonardo da Vinci nel Castello Sforzesco di Milano: una citazione di Luca Pacioli per la “Sala delle Asse” ovvero la “camera dei moroni”
vai all'articolo » pp. 159-166
Alessandra Pattanaro Un 'Ritratto d'uomo' di Girolamo da Carpi da casa Spreti in Ravenna
vai all'articolo » pp. 167-172
Stefano L'Occaso Lattanzio Gambara a Maguzzano
vai all'articolo » pp. 173-177
Elena Rame Un disegno di Lattanzio Gambara per il 'Martirio di Santo Stefano' a Vimercate
vai all'articolo » pp. 178-179
Gennaro De Luca Novità sul “gentil huomo famoso pittore” Giovanni Maria Morandi
vai all'articolo » pp. 180-191
Fabio Sottili Il 'Ritratto del conte di Bonneval' di Violante Siries e le turqueries dei Sansedoni
vai all'articolo » 192-197