Un “disegno” di Perino del Vaga per Luca Penni “depintore”: nuovi documenti per la decorazione di una galleria nella Parigi di Francesco I

Serena Quagliaroli
A nucleus of selected letters in the Archivio di Stato di Parma includes various documents relating to Perino del Vaga. Three letters in particular reveal the existence of correspondence that is evidence of a new area of exchange between the French court of Francis I and Pope Paul III's Roman entourage. In February 1544, the unknown “Giovan Battista daurnia”, writing from Paris, asked the protonotary apostolic Girolamo Dandini for assistance in fulfilling his ambition to have a project drawn up by Michelangelo or Perino for the decoration of his “galeria”. The drawings would subsequently be translated into painting by Luca Penni. The correspondence in question bears witness to the level of prestige attained by Bonaccorsi in terms of appreciation and consideration among his contemporaries, sheds new light on his relationship with his brother-in-law, Penni, and provides information on the latter's still little-known activity in Paris.

Indice

Mattia Barana Il polittico di Simone Martini per gli agostiniani di San Gimignano: nuovi quesiti e qualche risposta
vai all'articolo » pp. 3-17
Paolo Parmiggiani Lo scultore Giovanni di Bertino e la sua collaborazione con Desiderio da Settignano
vai all'articolo » pp. 18- 62
Aurora Taiuti Due busti di età giulio-claudia nella Galleria degli Uffizi. Le cosiddette 'Antonia Minore' e 'Agrippina Maggiore'
vai all'articolo » pp. 63-69
Stefano L’Occaso Per il 'Maestro della cappella Caldora' (Paolo dall'Aquila?)
vai all'articolo » pp. 70-76
Cristina Conti Per Pellegrino da Modena: intorno ad alcuni documenti (1520-1522
vai all'articolo » pp. 77-85
Serena Quagliaroli Un “disegno” di Perino del Vaga per Luca Penni “depintore”: nuovi documenti per la decorazione di una galleria nella Parigi di Francesco I
vai all'articolo » pp. 86-94
Alessandro Brogi Un piccolo capolavoro di Bartolomeo Schedoni
vai all'articolo » pp. 95-102