Benedetto da Maiano in Ungheria: i ritratti di Mattia Corvino e di Beatrice d'Aragona a Budapest


The marble profiles of Matthias Corvinus and Beatrice of Aragon in the collection of the Museum of Fine Arts in Budapest (permanently exhibited in the Hungarian capital's National Gallery) are important examples of Renaissance portraits. Their quality has been underestimated by scholars since the beginning of the last century, yet today they are recognized as masterpieces by the Florentine sculptor Benedetto da Maiano. A re-reading of documents and sources on the early activity of Benedetto da Maiano has confirmed that the two portraits are referred to in a well-known account in Giorgio Vasari's Lives describing the sculptor's work for the Hungarian king. The style of the profiles reveals the crucial transition in Benedetto's career from perspective intarsia to marble sculpting, which both Vasari and the documents date to around the mid-1470s when the artist was active in Naples. The attribution to Benedetto leads to the hypothesis that the portraits were in some way associated with Filippo Strozzi's artistic patronage and that they may have been sculpted in 1476 for Matthias and Beatrice's wedding. The discovery sheds new light on artistic relations between Buda and Naples, and helps us to better comprehend certain patronage connections with Ferrara, in particular with the Roverella family and Antonio Rossellino's workshop.

Indice

Paolo Parmiggiani Benedetto da Maiano in Ungheria: i ritratti di Mattia Corvino e di Beatrice d'Aragona a Budapest
vai all'articolo » pp. 2-38
Roberto Bartalini Sulla camera di Alessandro e Rossane alla Farnesina e sui soggiorni romani del Sodoma (con una nota di Girolamo Genga a Roma e le sue relazioni con i Chigi)
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Donatella Pegazzano I 'Cardinali guerreggianti'. Dipinti inediti di Giovan Battista Vanni per monsignor Lorenzo Corsi
vai all'articolo » pp. 74-94
Valentina Manganaro Dionisio Mazzuoli da scalpellino ad architetto, e il restauro in stile “goto” della facciata meridionale del Duomo di Siena (con un'aggiunta al catalogo di Nicola Pisano)
vai all'articolo » pag. 95-116
Monica Butzek Ancora su Dionisio Mazzuoli: il testamento e l'inventario della sua eredità
vai all'articolo » pp. 117-127
Anna Maria Riccomini Contributi alla ritrattistica di età severiana dalla collezione Gonzaga
vai all'articolo » pp. 128-137
Barbara Agosti Sulla biografia vasariana di Taddeo Zuccaro
vai all'articolo » pp. 136-157
Daniele Sanguineti Francesco Fanelli: considerazioni sull'attività genovese
vai all'articolo » pp. 158-180
Stefano l'Occaso Giuseppe Maria Crespi e altri pittori bolognesi a Salò
vai all'articolo » pp. 181-188